IPC
IPC staat voor International Primary Curriculum waarbinnen de vakken geschiedenis, techniek, creatieve vorming, natuur, aardrijkskunde en internationaal vallen. IPC kenmerkt zich door ontdekkend leren. Door vragen te stellen en actief aan de slag te gaan met het oplossen van vraagstukken en problemen. IPC stelt de leerlingen in staat zich op de natuurlijke (leef)omgeving en op verschijnselen die zich daarin voordoen te oriënteren en laat de leerlingen zich ook oriënteren op de wereld, dichtbij en veraf, van toen en van nu en nemen kennis van het cultureel erfgoed. Binnen IPC is het stellen van vragen en het ontdekken van je eigen leerdoelen net zo belangrijk als de doelen die de leerkracht aanreikt. Om actief aan de slag te kunnen gaan met je eigen leerdoelen, is het belangrijk te leren hoe je dat aanpakt. Wat heb je nodig om je doel te bereiken of om je vraag te beantwoorden? Welke materialen kun je gebruiken en welke vaardigheden moet je ontwikkelen? Door kinderen eigenaar te maken van hun eigen leerproces worden zij nog meer betrokken bij de kennis, vaardigheden en het begrip dat zij opdoen. Hoe wij de kinderen hierin begeleiden is o.a. het ontwikkelen van de executieve functies.
Voor meer informatie, kijk op https://ipc-nederland.nl/.