Tekstgrootte
Harbour Bilingual is onderdeel van de stichting Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam (BOOR). De Internationale afdeling aan de Graaf Florisstraat en de Tweetalige afdeling aan de Coolhavenstraat werken, waar mogelijk, samen aan het vormgeven van het onderwijs. Maar wij zijn nadrukkelijk een school die op eigen benen staat met eigen overtuigingen.
Wat maakt ons uniek?
Rotterdam kent vele basisscholen. Openbaar onderwijs, scholen gericht op een geloofsovertuiging of specifieke leermethode. Wat ons uniek maakt is tweetaligheid. Leerlingen krijgen op Harbour Bilingual les in het Nederlands en Engels. Waar andere scholen slechts enkele uren per week het vak Engels geven,is bij ons tweetaligheid compleet geïntegreerd in alle lessen. Wij volgen het Nederlandse curriculum, maar spreken 30 tot 50% van de lestijd Engels. De kinderen worden volledig ondergedompeld en leren beide talen te verstaan en toe te passen. Kinderen hebben het vermogen om snel te schakelen. Daar maken wij optimaal gebruik van.
De pilot
Acht jaar lang maakten wij deel uit van de pilot "Tweetalig Onderwijs". Deze pilot werd geleid door een consortium van onderzoekers van ITS, de Universiteit Maastricht, Radboud Universiteit, Expertisecentrum,Voorstudie pilot Primair Tweetalig Onderwijs (GION, Universiteit Utrecht), 2013 Nederlands en de Universiteit Utrecht de handen ineengeslagen en het onderzoekstraject onder de naam FOTO (Flankerend Onderzoek Tweetalig primair Onderwijs) opgezet.
De volgende hoofdvraag en deelvragen zijn hiervoor geformuleerd:
Hoe wordt tpo vormgegeven en wat is het effect op het Engels en het Nederlands?
Nederlands van leerlingen zonder dat programma?
Naast de experimentele groep van de twaalf gestarte scholen met tpo waren er twee controlegroepen. De eerste bestond uit scholen die in groep 1 met vvto Engels (60 min. Engels p/w) beginnen, de tweede groep kende geen programma Engels in de onderbouw. Deze drie groepen zijn acht jaar lang gevolgd op zowel de Nederlandse als de Engelse basisvaardigheden. Hieronder leest u het uitgebreide rapport van de resultaten van de deze metingen van het Flankerend Wetenschappelijk Onderzoek (FOTO).
De wet wordt aangepast!
In juli 2023 hebben wij te horen gekregen dat het Ministerie van Onderwijs akkoord heeft gegeven om de pilot tpo, en het goede resultaat dat de pilot opleverde, een vervolg te geven. Wij zijn erg blij met dat akkoord. E.e.a. betekent dat er gestart wordt met een aanpassing van het Inrichtingsbesluit WPO, om het mogelijk te maken dat scholen een tweede onderwijstaal (Engels, Frans of Duits) kunnen hanteren, voor maximaal de helft van de onderwijstijd in plaats van de huidige 15 procent.